Du kender det, drømmejobbet der bare lyder alt for spændende, er lige slået og du passer som hånd og handske og VIL til den samtale. Blyanten er spidset… sorry, fingrene er varmet op og du er klar til at nedfælde ordene, der skal bringe dig til samtalen… men… stop klods… hvad skriver du egentlig, som er virkelig godt?
Baseret på egne erfaringer, samtaler med arbejdsgivere, HR-folk, rekrutteringseksperter, undersøgelser og hvad den ellers kan trække på, er der her samlet en god skabelon og struktur, så lad os komme i gang.
”Det handler ikke om dig, men om modtageren!”
Den er der vist ingen der endnu ikke har hørt og der er også en høj grad af sandhed i den udtalelse, i hvert fald nok sandhed i at artiklen her handler om netop det.
De ansøgninger som fænger mest, gør disse 3 ting:
- Efterlader modtageren med en fornemmelse af at du har forstået opgaven og situationen og har kompetencerne til at løse og bidrage med værdi.
- Skrevet ansøgningsmateriale der er kort, målrettede og relevant for modtageren.
- Skabt troværdighed og nysgerrighed, så modtageren har lyst til at vide mere.
Easy peasy!
… men hvordan?
Første håndsindtryk gælder bestemt også på skrift, hvor opsætningen og det overskuelige er iøjnefaldende og fejl er minimeret.
Start med en fængende overskrift og hvad er så det for en fisk?
Det er en overskrift, der får HR, din kommende chef eller hvem som måtte læse ansøgning, til at tysse på folk omkring sig, sætte kaffen fra sig og forsvinde for en kort tid. Ok, mindre kan også gøre det! Pointen er, din overskrift skal få din læser til at stoppe, tænke og læse videre.
Og det er lettere sagt end gjort og metoden jeg bruger, er at finde et ord som læseren kender og kan relatere til. Det kan være fra jobbeskrivelsen, hjemmesiden, Linkedin eller lignende.
Så skal det ord krydres med noget der er vigtigt for læseren, gerne noget der er vigtigt her og nu. Igen, det kræver lidt research, slåen på vandrørene og stampe i jorden, for at se hvad der kommer frem. Kan du ramme noget der er et nøgletal (KPI, OKR… kært barn, mange navne) og som halter ligenu, så er du godt på vej.
Og kan du samtidig finde ud af hvad for en typologi læseren er, så er du også godt på vej. Med typologi menes, om læseren går op i data, økonomi, relationer mv. Bare rolig, du skal ikke lege Dr. Phil lige her.
Pure and simple: Din opgave er at give det læseren ALLER helst vil have ligenu.
Gode overskrifter kunne være:
- ”Kvalitetstekster, der øger åbningsraterne”
- ”Gode kundeoplevelser, der skaber mersalg og øget bundlinje”
- ”Undervisning der fænger og forbedrer sygefravær og karakter”.
Fasthold din læser med korte afsnit og gode underoverskrifter
Forestil dig du har taget en krimi med i seng. Du burde sove, men skal lige have det sidste kapitel med. Kapitlet slutter med en cliff hanger uden lige og du må lige have næste kapitel, også selvom du burde. Du bladrer om og ser at en dræber på 20 sider venter og bogen ryger på natbordet. Havde det nu kun været 4 sider, så kunne du nok liiige nappe de 4 sider… og lige 3 mere. Forskellen? Alene det at være forudindtaget kan være nok til at læseren vælger det fra.
En massiv tekstblok i en ansøgning, kan også dræbe lysten til at gå i gang, ligesom der også kan være områder som er mindre relevante og derfor vil være fedt, hvis læseren kunne springe til de områder, som er mest relevante.
Come on – det er en A4-side, det må de sgu da kunne holde ud. Her må jeg bare sige: Du bliver virkelig overrasket, over hvor hurtigt koncentrationen ryger sig en tur.
Start afsnittene med fed. Ikke dem alle, men gerne 2-3 af dem. Hold dem korte og lav luft imellem. Der skal være mere luft end vores dansklærer synes om, men det er heldigvis ikke dansklæreren der skal læse din ansøgning. Det tror jeg i hvert fald ikke det er.
Du må også godt skrive i kursiv, så de fede buzzwords… altså dem der bider fra sig og kommer ind under huden på læseren, træder mere frem. De fede buzzwords, er de ord læseren selv bruger… retur til jobbeskrivelsen, de er gemt der! Og husk nu også virksomheden udbytte. Du har gravet efter guldet i din research, så brug det.
Og virksomhedens navn er værd at nævne. Ikke hver anden-ejendomsmægler-linje, men en enkelt gang er fint.
Vil du bytte om på fed og kursiv, så go ahead. Leg med det! Bliver det for mange ord du markerer og ændrer i, så kan skoven blive svær at se for bare træer. You get the point? Keep it simple!
Skab troværdighed med eksempler
Det kan ikke siges mere simpelt. En ansøgning har til formål at bringe dig til en samtale og ikke en sk… sorry… dyt mere. Giv læseren hvad læseren vil have!
Og hvad er så det? Langt de fleste vil se en ansøgning der er målrettede til dem, med relevante løsninger på deres udfordringer og have en fornemmelse af, at du og dine kompetencer løser den opgave.
Undersøgelser fra Konsulenthuset Ballisager viser, at 75% efterspørger lige præcis det: Personlig motivation og kan relatere (troværdige) kompetencer til opgaven.
Og hvordan skæres den kage så?
Der er flere veje til Rom, naturligvis, men det anbefales at holde det så simpelt som muligt. En simpel argumentationsmodel går på du kommer med en påstand, som underbygges med et belæg.
Og her må du ikke gøre som svenskerne. På et spørgsmål om de selv mener de kører bedre end gennemsnittet, svarer 78% ja til det spørgsmål. En påstand, der alene i statistikken afslører, en den er helt galt. 78% kan ALDRIG være bedre til at køre bil end gennemsnittet.
Som sagt, alt du skal gøre, er at komme med din påstand og underbygge med et belæg. Eksempelvis: Jeg kan øge åbningsraterne [en påstand], ved at … [dit belæg].
Jo mere erfaring og viden du har, desto større krav er det til at du bliver konkret og eksempelvis siger ”Jeg kan løfte åbningsraterne med 4%, ved at…”.
Udover erfaring, så kræver så præcise forudsigelser også indsigt i hvad virksomheden gør i dag. Har du ikke det, eller er nyuddannede, har skiftet branche eller lignende, kan du antage.
Det er vigtigt at du virker troværdig og dit belæg skal understøtte dine påstande.
Jamen, er den gode gamle EFU-model (Egenskaber, fordele og Udbytte) helt død?
Slet ikke! Og den model kan også bruges og kan sammenlignes med argumentationsmodellen overfor og jongler gerne med rækkefølgen. Sætningen kunne lyde: Jeg kan øge åbningsraterne [fordel], ved at… [egenskaber], et vil øge salget og i sidste ende også øge indtjeningen [udbytte].
Lov mig en ting: Du hæfter dig ikke ved om det er den ene eller anden model. ALT DU SKAL GØRE, ER AT TÆNKE:
- What’s do they want or what’s in it for them?
- How can I give it to them?
Så, for at samle det hele op i en afrunding, så skal du:
- Research på opgaven og virksomheden
- Analyser stillingsbeskrivelsen.
- Besøg deres hjemmeside og deres sociale kanaler.
- Hvem kender du i dit netværk, som kender mere til virksomheden og den/dem du skal holde møde med?
- Hvad er der i medierne?
- Hvad er der evt. på anmeldelseportaler?
- Skriv en god ansøgning…!
- Start med en fængende overskrift.
- Skab et godt overblik, med korte afsnit og underoverskrifter.
- Skab troværdighed, ved eksempelvis med modellen: Påstand, fulgt op med belæg.
- Nyd det! Din lyst kan mærkes!
Rigtig god fornøjelse og god vind